Zur Seitennavigation oder mit Tastenkombination für den accesskey-Taste und Taste 1 
Zum Seiteninhalt oder mit Tastenkombination für den accesskey und Taste 2 
Startseite    Anmelden     
Logout in [min] [minutetext]

Cognitive Linguistics - Einzelansicht

  • Funktionen:
Grunddaten
Veranstaltungsart Hauptseminar Langtext
Veranstaltungsnummer Kurztext
Semester SS 2009 SWS 2
Erwartete Teilnehmer/-innen Max. Teilnehmer/-innen
Credits Belegung Keine Belegpflicht
Zeitfenster
Hyperlink
Sprache Englisch
Termine Gruppe: [unbenannt] iCalendar Export für Outlook
  Tag Zeit Rhythmus Dauer Raum Raum-
plan
Status Bemerkung fällt aus am Max. Teilnehmer/-innen E-Learning
Einzeltermine anzeigen
iCalendar Export für Outlook
Di. 16:00 bis 18:00 wöch. R11T - R11 T05 C81     19.05.2009: Die Veranstaltung fällt heute wegen Krankheit aus.
Gruppe [unbenannt]:
 
 
Zielgruppen/Studiengänge
Zielgruppe/Studiengang Semester Pflichtkennzeichen
Master, Master -
LBK, Lehramt an Berufskollegs -
Bachelor, Bachelor -
Mag, Magisterstudiengang -
LGyGe, Lehramt an Gymnasien u. Gesamtschulen -
Zuordnung zu Einrichtungen
Anglistik
Inhalt
Kommentar

“Language is only the tip of a spectacular cognitive iceberg” (Fauconnier), and cognition is linked to how we bodily experience the world.  Cognitive Linguistics is therefore concerned with how we make sense of the world, i.e. language is seen as a symbolic system for creating and storing meaning. Concepts and theories that are typically part of the cognitive enterprise are the following:

-       the formation of concepts and categories involving prototypes, gradience and fuzziness – and how this is linked both to specific language and culture (e.g. how many colour terms do we use, what are our ideas about the category BIRD);

-       basic figurative thought and language, esp. metaphor and metonymy (e.g. ANGER is hot liquid in a pressurized container, cf. he was boiling with rage);

-       the organisation of meaning into larger interconnected structures, both static and dynamic: frames (e.g. what belongs to a house), scripts (e.g. what happens typically at a restaurant), idealized cognitive models (e.g. stereotypes about MOTHER) etc.;

-       the degree of speaker presence in the discourse (subjectivity).


Strukturbaum
Keine Einordnung ins Vorlesungsverzeichnis vorhanden. Veranstaltung ist aus dem Semester SS 2009 , Aktuelles Semester: SoSe 2024