Zur Seitennavigation oder mit Tastenkombination für den accesskey-Taste und Taste 1 
Zum Seiteninhalt oder mit Tastenkombination für den accesskey und Taste 2 
Startseite    Anmelden     
Logout in [min] [minutetext]

Current Paradigms in English Language Teaching: Bilingualer Unterricht - Content and Language Integrated Learning (CLIL) - Einzelansicht

  • Funktionen:
Grunddaten
Veranstaltungsart Hauptseminar Langtext
Veranstaltungsnummer Kurztext
Semester WS 2011/12 SWS 2
Erwartete Teilnehmer/-innen Max. Teilnehmer/-innen 30
Credits Belegung Belegpflicht
Zeitfenster
Hyperlink
Sprache Englisch
Belegungsfristen
Einrichtung :
Anglistik

Einrichtung :
Anglistik
Termine Gruppe: [unbenannt] iCalendar Export für Outlook
  Tag Zeit Rhythmus Dauer Raum Raum-
plan
Status Bemerkung fällt aus am Max. Teilnehmer/-innen E-Learning
Einzeltermine anzeigen
iCalendar Export für Outlook
Mi. 18:00 bis 20:00 wöch. V15S - V13 S00 D50      
Gruppe [unbenannt]:
Zur Zeit keine Belegung möglich
 


Zugeordnete Person
Zugeordnete Person Zuständigkeit
Sudhoff, Julian , Dr.
Zielgruppen/Studiengänge
Zielgruppe/Studiengang Semester Pflichtkennzeichen
alle Lehrämter, alle Lehrämter -
Prüfungen / Module
Prüfungsnummer Prüfungsversion Modul
1706 Fachdidaktik Hauptstudium
Zuordnung zu Einrichtungen
Anglistik
Inhalt
Kommentar

Content and Language Integrated Learning (CLIL) describes the educational approach in which a foreign language is used for the teaching and learning of content subjects. In German schools we find it implemented as Bilingualer Unterricht which is taught, e.g. in so-called bilingual strands (bilinguale Schulzweige) or bilingual modules.
The integrative teaching and learning of both, content matter and a foreign language, has seen a remarkable development in the last twenty years. The interconnectedness of the globalised world, the multiethnic make-up of modern societies, and the unification processes within the European Union are just some of the factors that have contributed to the success story of CLIL-classrooms: "In Europe today, there is a desire to improve language-learning opportunities for all young people in order to increase European cohesion and competitiveness." (Mehisto, Marsh & Frigols 2008: 10) CLIL is seen as one of the most innovative educational approaches to react to the increased linguistic demands of the global age.
In the course of our seminar we will have a look at the teaching methodology of CLIL-classrooms and see that modern paradigms of English language teaching (e.g. authenticity, task-based language learning, project-based language learning, and intercultural communicative competence) can easily be introduced in CLIL-contexts. Operating from a linguistic perspective on CLIL teaching we can then explore in which ways it compliments second language acquisition processes.


Strukturbaum
Keine Einordnung ins Vorlesungsverzeichnis vorhanden. Veranstaltung ist aus dem Semester WS 2011/12 , Aktuelles Semester: SoSe 2024