Zur Seitennavigation oder mit Tastenkombination für den accesskey-Taste und Taste 1 
Zum Seiteninhalt oder mit Tastenkombination für den accesskey und Taste 2 
Startseite    Anmelden     
Logout in [min] [minutetext]

The City in Literature and Film - Einzelansicht

  • Funktionen:
Grunddaten
Veranstaltungsart Hauptseminar Langtext
Veranstaltungsnummer Kurztext
Semester WS 2011/12 SWS 2
Erwartete Teilnehmer/-innen Max. Teilnehmer/-innen 40
Credits Belegung Belegpflicht
Zeitfenster
Hyperlink
Sprache Englisch
Belegungsfristen
Einrichtung :
Anglistik

Einrichtung :
Anglistik
Termine Gruppe: [unbenannt] iCalendar Export für Outlook
  Tag Zeit Rhythmus Dauer Raum Raum-
plan
Status Bemerkung fällt aus am Max. Teilnehmer/-innen E-Learning
Einzeltermine anzeigen
iCalendar Export für Outlook
Mi. 16:00 bis 18:00 wöch. R11T - R11 T06 C85     02.11.2011: entfällt wg. Krankheit
Gruppe [unbenannt]:
Zur Zeit keine Belegung möglich
 
Zielgruppen/Studiengänge
Zielgruppe/Studiengang Semester Pflichtkennzeichen
LBK, Lehramt an Berufskollegs -
LGyGe, Lehramt an Gymnasien u. Gesamtschulen -
Bachelor, Bachelor -
Mag, Magisterstudiengang -
Prüfungen / Module
Prüfungsnummer Prüfungsversion Modul
1901 Literary Studies
Zuordnung zu Einrichtungen
Anglistik
Inhalt
Kommentar

In this class we will discuss the representation of the city in both literature and film. We will read a selection of representative urban poetry and fiction that tries to give an overview of the developments over the past few centuries: Starting in 1642 with John Denham’s poem “Coopers Hill”, we will retrace urban growth and its cultural implications in a variety of ‘urban imaginaries’ - such as Swift’s critical take on 18th-century London in his city poetry or T.S. Eliot’s Waste Land for a modernist view of the city - that pave the way for 20th- and 21st-century urban fictions and lead us for instance to Paul Auster’s famous New York Trilogy. We will both contemplate what it means to represent ‘urbanity’ and be able to observe how cultural changes can be retraced in narrative modes. We may even have a look at some very recent 21st-century narrative strategies in fictions that are informed by digital structures, such as Daniel Danielewski’s intermedial House of Leaves, Norman Klein’s semi-hypertextual fiction Bleeding Through and Jonathan Safran Foer’s innovative die-cutting technique in Tree of Codes.

We will also watch an example of filmic urban representation (Fritz Lang’s Metropolis or Sofia Coppola’s Lost in Translation might be suggestions) in one session.

A reader providing the key texts will be available at the copy shop on Reckhammerweg from early September onwards.

Bemerkung

Diese Veranstaltung wird aus Studienbeiträgen finanziert.


Strukturbaum
Keine Einordnung ins Vorlesungsverzeichnis vorhanden. Veranstaltung ist aus dem Semester WS 2011/12 , Aktuelles Semester: SoSe 2024