Zur Seitennavigation oder mit Tastenkombination für den accesskey-Taste und Taste 1 
Zum Seiteninhalt oder mit Tastenkombination für den accesskey und Taste 2 
Startseite    Anmelden     
Logout in [min] [minutetext]

Narrations of U.S. National Identity in Documentary Film - Einzelansicht

  • Funktionen:
Grunddaten
Veranstaltungsart Hauptseminar Langtext
Veranstaltungsnummer Kurztext
Semester SoSe 2013 SWS 2
Erwartete Teilnehmer/-innen Max. Teilnehmer/-innen 70
Credits Belegung Belegpflicht
Zeitfenster
Hyperlink
Sprache Englisch
Belegungsfristen
Einrichtung :
Anglistik

Einrichtung :
Anglistik
Termine Gruppe: [unbenannt] iCalendar Export für Outlook
  Tag Zeit Rhythmus Dauer Raum Raum-
plan
Status Bemerkung fällt aus am Max. Teilnehmer/-innen E-Learning
Einzeltermine anzeigen
iCalendar Export für Outlook
Mi. 16:00 bis 20:00 wöch. S05T Hörsaalzentrum - S05 T00 B83       Präsenzveranstaltung
Gruppe [unbenannt]:
Zur Zeit keine Belegung möglich
 
Prüfungen / Module
Prüfungsnummer Prüfungsversion Modul
1703 Cultural Studies
Zuordnung zu Einrichtungen
Anglistik
Inhalt
Kommentar

In this seminar we will analyze how documentary film has been engaging critically with U.S. national identity and American history since the 1930s. Apart from exploring the conventions and evolution of documentary film we will discuss how the narration of the U.S.A. in this genre has developed from the government-sponsored The Plow That Broke the Plains (1936) and Robert J. Flaherty’s anthropologically-inclined Louisiana Story (1948) to a myriad of critical stances toward national policies in films like Crisis: Behind a Presidential Commitment (1963), Harlan County, USA (1976), Fahrenheit 9/11 (2004), Why We Fight (2005), An Inconvenient Truth (2006), and Operation Homecoming: Writing the Wartime Experience (2007). Another segment of our class will be devoted to the versions of American history that are created in films like The Atomic Café (1982), Berkeley in the Sixties (1990), The Civil War (1990), and Walkout (2006).

Our main secondary source will be Jeffrey Geiger’s American Documentary Film: Projecting the Nation (2009). Course readings will be compiled in a reader, which will be available after the first class meeting.

 

Please note: We will view the films together in class. This is why individual seminar sessions may be up to four hours long, although this course counts only as a 2 SWS seminar.

 

First class meeting: April 17, 2013.

 


Strukturbaum
Keine Einordnung ins Vorlesungsverzeichnis vorhanden. Veranstaltung ist aus dem Semester SoSe 2013 , Aktuelles Semester: SoSe 2024