Zur Seitennavigation oder mit Tastenkombination für den accesskey-Taste und Taste 1 
Zum Seiteninhalt oder mit Tastenkombination für den accesskey und Taste 2 
Startseite    Anmelden     
Logout in [min] [minutetext]

History Writing: Genres and Developments - Einzelansicht

  • Funktionen:
Grunddaten
Veranstaltungsart Hauptseminar Langtext
Veranstaltungsnummer Kurztext
Semester SoSe 2014 SWS 2
Erwartete Teilnehmer/-innen Max. Teilnehmer/-innen 13
Credits Belegung Belegpflicht
Zeitfenster
Hyperlink
Sprache Englisch
Belegungsfristen
Einrichtung :
Anglistik

Einrichtung :
Anglistik
Termine Gruppe: [unbenannt] iCalendar Export für Outlook
  Tag Zeit Rhythmus Dauer Raum Raum-
plan
Status Bemerkung fällt aus am Max. Teilnehmer/-innen E-Learning
Einzeltermine anzeigen
iCalendar Export für Outlook
Di. 16:00 bis 18:00 wöch.     Raum R11 T04 C59   Präsenzveranstaltung
Gruppe [unbenannt]:
Zur Zeit keine Belegung möglich
 
Prüfungen / Module
Prüfungsnummer Prüfungsversion Modul
1802 Cultural Studies Studies
Zuordnung zu Einrichtungen
Anglistik
Inhalt
Kommentar

The discipline of history has had its ‘narrative turn’ and its ‘linguistic turn’, with historians intensely debating the status of writing within ‘doing history’. Nevertheless, linguists have not devoted much time to studying history writing (although they have studied other registers intensively). This course therefore aims at an exploration of the text-linguistic analysis of historical discourse. Proceding from the idea that history writing is telling a story in representing/referring to the past world, is aiming to provide an explanation for the narrated ‘facts’ and to give meaning to them, and always bearing in mind that the historical author is unavoidably ‘positioned’ (cf. Munslow 2007), we may identify the following as potential objects of study:

  • how is the presentation realised: the text-typological characteristics of history writing, i.e. narrative, expository, and argumentative textual components;
  • how is the past represented or transformed: treatment of place, time, character(s), (concrete) actions, and (abstract) processes;
  • how is explanation provided and meaning established: causality, conditionality and counterfactuality, theme-rheme stuctures;
  • how does the position of the historical author become apparent (or his hidden): appraisal system, stance, and metadiscourse.

Strukturbaum
Keine Einordnung ins Vorlesungsverzeichnis vorhanden. Veranstaltung ist aus dem Semester SoSe 2014 , Aktuelles Semester: SoSe 2024