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SE Moralphilosophie/Angew. Ethik/Polit. Philosophie (M.A.): The Ethics and Politics of Prostitution and Body Parts - Einzelansicht

  • Funktionen:
Grunddaten
Veranstaltungsart Seminar Langtext
Veranstaltungsnummer Kurztext
Semester SoSe 2014 SWS 2
Erwartete Teilnehmer/-innen Max. Teilnehmer/-innen
Credits Belegung Belegpflicht
Zeitfenster
Hyperlink
Sprache Englisch
Belegungsfristen
Einrichtungen :
Philosophie
Geisteswissenschaften

Einrichtungen :
Philosophie
Geisteswissenschaften
Termine Gruppe: [unbenannt] iCalendar Export für Outlook
  Tag Zeit Rhythmus Dauer Raum Raum-
plan
Status Bemerkung fällt aus am Max. Teilnehmer/-innen E-Learning
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Mi. 18:00 bis 20:00 wöch. 16.04.2014 bis 16.07.2014  R11T - R11 T06 C75   Die Veranstaltung beginnt in der 2. Vorlesungswoche!   Präsenzveranstaltung
Gruppe [unbenannt]:
Zur Zeit keine Belegung möglich
 
Zuordnung zu Einrichtungen
Philosophie
Inhalt
Kommentar

Kant famously aspired to apply his ends formulation of the categorical imperative not only to others but to oneself, so that according to Kant we are morally not allowed to treat ourselves as mere means just like we are morally not allowed to treat others as mere means. But what does it even mean that we are morally not allowed to treat ourselves as mere means? We will try to answer this crucial question in the history of normative ethics by looking at some of the most famous cases of Kant’s application of the categorical imperative to oneself: for example prostitution, organs, and surrogacy. Think of the always recurring debate on prostitution: many people seem to think that, somehow, prostitutes violate a duty to themselves by selling their sexual services. Similarly, is there anything wrong with selling a kidney to feed your children or, for that matter, to buy yourself a new fancy car? There seems to be a strong traditional intuition against violations of body and self.

This course will try to make theoretical sense of the supposed inviolability of body and self by looking at Cecile Fabre’s book on the topic, Whose Body Is It Anyway? Students are requested to get hold of the book in time for the first class.

Diese Lehrveranstaltung ist primär für Masterstudierende vorgesehen, aber auch für Bachelorstudierende geöffnet. Genauere Informationen zu den jeweiligen Anrechenbarkeiten entnehmen Sie bitte der Rubrik "Bemerkung".

Literatur

Textbook: Fabre C. 2008. Whose Body Is It Anyway? Oxford UP.

Bemerkung

B.A. LA GyGe: M11: SE Praktische Philosophie
LA GyGe (LPO 2003): M IV: VK Ethik (SE)
LA GHR (LPO 2003): M IV: VK Ethik (SE)
B.A. (ab WS 2012/13): M11: SE Praktische Philosophie
B.A. (PO 2009): M IV: VK Ethik (SE)
M.A. (ab WS 2012/13): M1c, 2c, 3c: SE Moralphilosophie, Angewandte Ethik, Politische Philosophie 


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Keine Einordnung ins Vorlesungsverzeichnis vorhanden. Veranstaltung ist aus dem Semester SoSe 2014 , Aktuelles Semester: SoSe 2024