Zur Seitennavigation oder mit Tastenkombination für den accesskey-Taste und Taste 1 
Zum Seiteninhalt oder mit Tastenkombination für den accesskey und Taste 2 
Startseite    Anmelden     
Logout in [min] [minutetext]

(neu 19.11.) Social inequalities and cultural diversity - Einzelansicht

  • Funktionen:
Grunddaten
Veranstaltungsart Blockseminar Langtext
Veranstaltungsnummer Kurztext
Semester WiSe 2018/19 SWS 2
Erwartete Teilnehmer/-innen Max. Teilnehmer/-innen
Credits Belegung Keine Belegpflicht
Zeitfenster
Hyperlink
Sprache Englisch
Termine Gruppe: [unbenannt] iCalendar Export für Outlook
  Tag Zeit Rhythmus Dauer Raum Raum-
plan
Status Bemerkung fällt aus am Max. Teilnehmer/-innen E-Learning
Einzeltermine anzeigen
iCalendar Export für Outlook
Do. 16:00 bis 18:00 EinzelT am 21.02.2019 S06S - S06 S04 B06       30 Präsenzveranstaltung
Einzeltermine anzeigen
iCalendar Export für Outlook
Fr. 09:00 bis 17:00 EinzelT am 22.02.2019 S06S - S06 S04 B06       30 Präsenzveranstaltung
Einzeltermine anzeigen
iCalendar Export für Outlook
Fr. 09:00 bis 17:00 EinzelT am 08.03.2019 S06S - S06 S04 B06       30 Präsenzveranstaltung
Einzeltermine anzeigen
iCalendar Export für Outlook
Sa. 09:00 bis 17:00 EinzelT am 23.02.2019 S06S - S06 S04 B06       30 Präsenzveranstaltung
Gruppe [unbenannt]:
 
 


Zugeordnete Person
Zugeordnete Person Zuständigkeit
Civitillo, Sauro , Dr.
Zielgruppen/Studiengänge
Zielgruppe/Studiengang Semester Pflichtkennzeichen
BiWi BA, Bildungswissenschaften im Bachelor of Arts / Bachelor of Science -
Zuordnung zu Einrichtungen
Bildungswissenschaften
Inhalt
Kommentar

Interessierte Studierende melden sich bitte per E-Mail: sauro.civitillo@uni-due.de (Registrierung bis zum 20. Februar möglich).

The language of instruction of the seminar is English. However, German can be used during the seminar for posing questions, conducting seminar activities as well as when presenting the poster (and materials to prepare the poster).

Seminar description

This seminar examines the links between cultural diversity and social inequalities in contemporary societies, including Germany. During the first day of the block seminar (Friday, 22.02.19), consideration will be given to the meaning of culture, superdiversity and intersectionality, as well as on ethnic and national identity issues. In the second day (Saturday, 23.02.19), the seminar will then turn its attention to the analysis of how different forms of diversity (language, religion and socioeconomic status) may lead to the (re)production and perpetuation of inequalities. In third and final day of the seminar (Friday, 08.03.19), students will present a poster in groups of three (not graded). The individual poster (graded) should be submitted by March 31. Guidelines for the group and individual posters will be provided in the introductory meeting (Thursday, 21.02.19). 

 

Literature 

Preparatory readings for the first meeting

 

Schneider J. (2018). “Auslander” (foreigners), migrants, or new Germans? Identity-Building processes and school socialization among adolescents from immigrant backgrounds in Adolescent Development, 160, 59–73. https://doi.org/10.1002/cad.20241

 

Faas, D. (2008) "From Foreigner Pedagogy to Intercultural Education: an analysis of the German responses to diversity and its impact on schools and students." European Educational Research Journal7, 108-123. https://doi.org/10.2304/eerj.2008.7.1.108

 

Artamonova, O. (2018). Teacher’s ethnic teasing: Playing with ambiguity and exploiting in-group communication. Discourse & Society29, 3-22. https://doi.org/10.1177/0957926517726113

 

Preparatory readings for the second meeting

 

Fürstenau, S. & Gomolla, M. (2011). Migration und schulischer Wandel: Mehrsprachigkeit. In: Fürstenau S., Gomolla M. (eds) Migration und schulischer Wandel: Mehrsprachigkeit. pp. 13-25 (Kapitel 1), VS Verlag für Sozialwissenschaften. DOI: 978-3-531-92659-9_1.

 

Phalet, K., Fleischmann, F., & Hillekens, J. (2018). Religious Identity and Acculturation of Immigrant Minority Youth. European Psychologist23, 32-43. https://doi.org/10.1027/1016-9040/a000309

 

Neumann, M., Becker, M., & Maaz, K. (2013). Soziale Ungleichheiten in der Kompetenzentwicklung in der Grundschule und der Sekundarstufe I. In Herkunft und Bildungserfolg von der frühen Kindheit bis ins Erwachsenenalter (pp. 167-203). Springer VS, Wiesbaden. https://doi.org/10.1007/978-3-658-00454-5_8


Strukturbaum
Keine Einordnung ins Vorlesungsverzeichnis vorhanden. Veranstaltung ist aus dem Semester WiSe 2018/19 , Aktuelles Semester: SoSe 2024