Zur Seitennavigation oder mit Tastenkombination für den accesskey-Taste und Taste 1 
Zum Seiteninhalt oder mit Tastenkombination für den accesskey und Taste 2 
Startseite    Anmelden     
Logout in [min] [minutetext]

Maids, Goblins and Muses: Christina Rossetti's Poetry and Art - Einzelansicht

  • Funktionen:
Grunddaten
Veranstaltungsart Hauptseminar Langtext
Veranstaltungsnummer Kurztext
Semester SoSe 2025 SWS 2
Erwartete Teilnehmer/-innen Max. Teilnehmer/-innen 30
Credits Belegung Belegpflicht
Zeitfenster
Hyperlink
Sprache Englisch
Belegungsfristen Anglistik, erste Anmeldephase    04.03.2025 08:00:00 - 11.03.2025 07:00:00   
Einrichtung :
Anglistik
Anglistik, zweite Anmeldephase    13.03.2025 08:00:00 - 19.03.2025 07:00:00   
Einrichtung :
Anglistik
Termine Gruppe: [unbenannt] iCalendar Export für Outlook
  Tag Zeit Rhythmus Dauer Raum Raum-
plan
Status Bemerkung fällt aus am Max. Teilnehmer/-innen E-Learning
Einzeltermine anzeigen
iCalendar Export für Outlook
Di. 12:00 bis 14:00 wöch. von 08.04.2025  R12T - R12 T03 F87      
Gruppe [unbenannt]:
Zur Zeit keine Belegung möglich
 


Zugeordnete Person
Zugeordnete Person Zuständigkeit
Rampersad, Chandni , M.A.
Prüfungen / Module
Prüfungsnummer Prüfungsversion Modul
1901 Literary Studies
Zuordnung zu Einrichtungen
Anglistik
Inhalt
Kommentar

Christina Rossetti’s claim to fame was through a narrative poem called “Goblin Market” (1862). Fruit-selling goblins bargaining with maidens is a striking visual for one of the celebrated writings of the Victorian age. The dream vision of a haunted but lavish city in “The Dead City” echoes a unique urban phantasmagoria. As a sister to the Pre-Raphaelite Brotherhood, Rossetti was not only enamoured with aesthetics but she was also grappling with mortality. Being part of an artistic and intellectual Italian family also meant that her genius was discovered early and was constantly being polished. At the heart of her poetry, one can also find piety as a driving force. 

This seminar is therefore a gentle investigation on Rossetti’s delightful poems, sober writings and rough sketches. We will also look at how her relationship with avant-garde art flourished in 19th century London. There is no set text for the seminar. You will receive handouts that you will have to prepare and annotate beforehand. The focus on verse and visual will enable you to read and interpret “a body of text” in different formats. You will have the chance to engage in intertextuality and identify creative influences. Poetic conventions will be a core element of this seminar. Hence, you will achieve a sound knowledge of Victorian poetics and aesthetics. 

Preliminary reading: 

  • Christina Rossetti’s biography by Lindsay Duguid (ODNB)
  • Virginia Woolf, 'I am Christina Rossetti' (1930), published in Virginia Woolf, The Common Reader, Second Series (1935)
Bemerkung

 


Strukturbaum
Die Veranstaltung wurde 6 mal im Vorlesungsverzeichnis SoSe 2025 gefunden:
Cultural Studies  - - - 1
Literary Studies  - - - 2