Primärliteratur (Fotoessays, Fotobücher)
Jacob A. Riis, How the Other Half Lives. New York: Penguin Books 1997.
Augustus F. Sherman. Ellis Island Portraits 1905-1920. Ed. by Peter Mesenhöller. New York: Aperture 2005.
Lewis Wickes Hine. Portraits of immigrants at Ellis Island, New York. 1905-1938. New York Public Library Digital Collections, https://digitalcollections.nypl.org/collections/lewis-wickes-hine-documentary-photographs-1905.
James Agee, Preisen will ich die großen Männer. Drei Pachtfamilien. München: Schirmer Mosel 1989.
Dorothea Lange, Paul Schuster Taylor, An American Exodus. A Record of Human Erosion (1937), Paris: Jean-Michel Place Editions 2000.
Edward Steichen, Family of Man: The Greatest Photographic Exhibition of All Time - 503 Pictures from 68 Countries, New York: Museum of Modern Art 2015.
Sebastião Salgado, Migranten, Berlin: Zweitausendundeins 2000.
Fazal Sheikh, The Victor Weeps, Zürich: Scalo 1989.
Ad van Denderen, Go No Go. Die Grenzen von Europa, Berlin: Edition Braus 2003.
Ahlam Shibli, Phantom Home, Berlin: Hatje Cantz 2013.
Daniel Castro Garcia, Thomas Saxby (John Radcliff Studio), Foreigner. Migration into Europe 2015–2016. London: MACK 2016.Michael Danner, Migration as Avant-Garde. Hamburg: Kettler 2018.Patrick Brown, No Place on Earth. New York: FotoEvidence Press 2019.
Michael Danner, Migration as Avant-Garde. Hamburg: Kettler 2018.
Patrick Brown, No Place on Earth. New York: FotoEvidence Press 2019.
Sekudärliteratur:
Doing the Document. Fotografien von Diane Arbus bis Piet Zwart. Die Schenkung Bartenbach. Ausstellungskatalog. Hg. von Barbara Engelbach und Miriam Halwani. Köln:Walther König 2019.
Heide Fehrenbach, Davide Rodogno (Hg.), Humanitarian Photography: A History, Cambridge 2015.
Stuart Franklin, The Documentary Impulse, 2016.
Frits Giertsberg (Ed.). Documentary Now! Contemporary Strategies in Photography, Film and the Visual Arts / Editing. Rotterdam 2005.
Detlef Kulessa, Vision und Dokumentation: Sozial-dokumentarische Photographie der 30er in den USA: eine ikonologische Betrachtung, Frankfurt/M. 1989.
T. J. Demos, The Migrant Image. The Art and Politics of Documentary during Global Crisis. Durham 2013.
Fred Ritchin, Bending the Frame: Photojournalism, Documentary, and the Citizen, New York 2013.
Evelyn Runge. Glamour des Elends. Ethik, Ästhetik und Sozialkritik bei Sebastião Salgado und Jeff Wall. Köln 2012.
Abigail Solomon-Godeau, „Wer spricht so? Einige Fragen zur Dokumentarfotografie“, in: Herta Wolf (Hg.): Diskurse der Fotografie. Fotokritik am Ende des fotografischen Zeitalters, Frankfurt am Main 2003, S. 53–74.
Julian Stallabrass (Hg.), Documentary. Documents of Contemporary Art. Cambridge, Massachusetts/London 2013, darin auch: David Levi Strauss, The Documentary Debate // 2003.
Susan Sontag, Regarding the Pain of Others. New York: Picador, 2004.
Timm Starl, Dokumentarische Fotografie, in: Hubertus Butin (Hg.): DuMonts Begriffslexikon zur zeitgenössischen Kunst, Köln 2002, S. 73–77.
|