Literatur: |
Ausst.-Kat. Berlin 2004: Der Black Atlantic, hrsg. vom Haus der Kulturen der Welt, Berlin, 2004.
Ausst.-Kat. Hannover 1987: Jean-Michel Basquiat. To Repel Ghosts, hg. v. Carl Haenlein, Hannover: Kestner Gesellschaft, 1987.
Ausst.-Kat. London 2010: Afro Modern: Journeys through the Black Atlantic: Tate Gallery, hg. v. Tanya Barson, Liverpool (Tate) 2010.
Ausst.-Kat. New York 1992: Jean-Michel Basquiat. Whitney Museum of American Art, hg. v. Richard Marshall, New York 1992.
Ausst.-Kat. New York 1993: Jean-Michel Basquiat. The Notebooks. hg. v. Larry Warsh. New York, 1993.
Ausst.-Kat. New York 1999: Jean Michel Basquiat. Toni Shafrazi Gallery. New York 1999.
Ausst.-Kat. New York 2001: Freestyle, hg. v. Thelma Golden, The Studio Museum in Harlem, New York NY: The Studio Museum in Harlem, 2001.
Ausst.-Kat. New York 2015: Jean-Michel Basquiat: Now's the Time, hg. v. Dieter Buchhart, New York: Prestel, 2015.
Ausst.-Kat. New York 2016: Words are all we have. Paintings by Jean-Michel Basquiat, hg. v. Dieter Buchhart u. Joseph Nahmad, Berlin: Hatje Cantz, 2016.
Ausst.-Kat. New York 2019: Jean-Michel Basquiat: Xerox, hg. v. Dieter Buchhart, Nahmad Contemporary, Ostfildern: Hatje Cantz, 2019.
Ausst.-Kat. New York 2022: Jean-Michel Basquiat: Art and Objecthood, hg. v. Dieter Burchhart u.a., Nahmad Contemporary, Ostfildern: Hatje Cantz, 2022.
Ausst.-Kat. Paris u.a. 2006: Black Paris, Kunst und Geschichte einer schwarzen Diaspora, Iwalewa-Haus u.a.O., hg. v. Tobias Wendl u.a., Wuppertal: Hammer, 2006.
Ausst.-Kat. Riehen/ Basel 2010 : Jean Michel Basquiat. Fond. Beyeler, hg. v. Dieter Buchhart, Ostfildern: Hatje, 2010.
Ausst.-Kat. Wien: Jean-Michel Basquiat. Of Symbols and Signs, hg. v. Dieter Buchhart, Antonia Hoerschelmann, Klaus Albrecht Schröder, Albertina, München/ London/ New York : Prestel, 2022.
Johnson, Lotte; Nairne, Eleanor (Hg.), Basquiat - Boom for real, München, London, New York: Prestel, 2018.
Buchhart, Dieter, Jean-Michel Basquiat: Art and Objecthood, Ostfildern: Hatje Cantz, 2022.
Costa, Sergio, Vom Nordatlantik zum 'Black Atlantic' : Postkoloniale Konfigurationen und Paradoxien transnationaler Politik, Bielefeld: Transcript, 2007.
Edwards, Brent Hayes, The Practice of Diaspora: Literature, Translation and the Rise of Black Internationalism. Cambridge/ Mass: Harvard University Press, 2003.
Fedorchak, Iryna, Odes To Blackness: Gender Representation in the Art of Jean-Michel Basquiat and Kara Walker, o.O. (independently published), 2017.
Dorsch, Hauke, Afrikanische Diaspora und Black Atlantic. Einführung in Geschichte und aktuelle Diskussion, Munster [u.a.]: LIT, 2000.
Enwezor, Okwui; Oguibe, Olu (Hg.), Reading the Contemporary, London 1999.
Enwezor, Okwui; Okeke-Agulu, Chika, Contemporary African Art since 1980, Bologna 2009.
Enwezor, Okwui; Condee, Nancy; Smith, Terry (Hg.), Antinomies of Art and Culture. Modernity, Postmodernity, Contemporaneity. Durham NC u.a.: Duke Univ. Press, 2008.
Genge, Gabriele, Black Atlantic. Andere Geographien der Moderne, Düsseldorfer Kunsthistorische Schriften, 11, Düsseldorf: Düsseldorf University Press, 2012.
Genge, Gabriele u.a., Präsenz und Anachronie. Ästhetische Wahrnehmung und künstlerische Zeitlichkeitskonzepte im Black Atlantic, in: Ästhetische Eigenzeiten. Bilanz der zweiten Projektphase, hg. v. Michael Gamper und Steffen Richter, Hannover: Wehrhahn (Ästhetische Eigenzeiten, 19), 2021, 179–204.
Gilroy, Paul, The Black Atlantic: Modernity and Double Consciousness. Cambridge, MA: Harvard University Press, 1993
The Black Atlantic: Modernity and Double Consciousness. Cambridge, MA: Harvard University Press, 2002.
Hassan, Salah M. u.a. (Hg.): Diaspora, Memory, Place. München, New York, 2008.
Hyacinthe, Genevieve, "I am Basquiat". Tracing Jean-Michel Basquiat's Alterity and Activism in Paint and Performance, in: Sharrell D. Luckett (Hg.), African American Arts. Activism, Aesthetics, and Futurity. Lewisburg, Pennsylvania: Bucknell University Press (The Griot project), 2020, 105–126.
Iskin, Ruth E. (Hg.), Re-envisioning the Contemporary Art Canon. Perspectives in a Global World, London and New York: Routledge, Taylor & Francis Group, 2017.
Labouvier, Chaédria, Basquiat's Defacement. The Untold Story. New York N.Y: Guggenheim Museum Publications, 2019.
Mercer, Kobina, Discrepant Abstraction, London: McMillan, 2006.
Patton, Sharon F., African-American Art, New York: Oxford University Press, 1998.
Powell, Richard J., Black Art: A Cultural History, 2. Aufl. London: Thames & Hudson, 2003.
Reichling, Susanne, Jean-Michel Basquiat. Der afro-amerikanische Kontext seines Werkes. Diss. phil., Universität Hamburg: ePublikation Uni Hamburg, 1999.
Saggese, Jordana Moore, Reading Basquiat. Exploring Ambivalence in American Art, Berkeley/ LA: University of California Press, 2014.
Schmeisser, Iris, Transatlantic Crossings between Paris and New York. Pan-Africanism, Cultural Difference and the Arts in the Interwar Years, zugl. Diss. phil. München 2003, Heidelberg: Winter (American studies, 133), 2006.
Stercken, Angela, Temporal Concepts of the Present and their Aesthetic Negotiation in Black Arts Movement and ‘Black Atlantic’, in: Gabriele Genge, Ludger Schwarte, Angela Stercken (Hg.), Aesthetic Temporalities Today. Present, Presentness, Re-Presentation, Bielefeld: Transcript, 2020, 143-168.
_____: [Arte]Fact, Object, Image. Jean-Michel Basquiat’s Archives of the Black Atlantic, in: Gabriele Genge, Angela Stercken (Hg.), Art History and Fetishism Abroad. Global Shiftings in Media and Methods, Bielefeld: Transcript, 2014, 129-158.
Thompson, Robert Farris, Flash of the Spirit. African and Afro-American Art and Philosophy. New York NY: Vintage Books, 1984.
Thompson, Robert Farris, Den Himmel zum Sprechen bringen – Jean-Michel Basquiats Kunst der Beschwörung, in: Ausst.-Kat. Jean-Michel Basquiat. hg. v. Carl Haenlein, Hannover: Kestner Gesellschaft, 1987, 11–23.
Thompson, Robert Farris, Jean-Michel Basquiat, New York: Gagosian/ Rizzoli, 2015.
Womack, Ytasha L., Post Black. How a new Generation is redefining African American Identity, Chicago/ IL: Chicago Review, 2010.
|